Stress, wat heb je eraan?

We hebben allemaal wel eens stress. Stress omdat je weer je autosleutels niet kunt vinden, omdat je dreigt te laat te komen voor die belangrijke afspraak, vlak voor een examen of omdat je de deadline niet gaat halen. Niks mis mee. Met stress komt adrenaline vrij en dat zorgt ervoor dat je scherp(er) bent, beter presteert. Stress is dus in bepaalde situaties goed voor je, maar wanneer wordt het te veel? stress

En waarom ervaart de één wel stress in een bepaalde situatie en de ander totaal niet?

Iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om. De één wordt drukker en stuitert door het leven, de ander trekt zich juist terug. Stress is heel persoonlijk en de oorzaak ligt niet bij één ding of situatie.

Daarbij kent de mate van stress verschillende gradaties. Wanneer stress steeds frequenter aanwezig is, heb je minder momenten om te ontspannen. Deze aanhoudende stress kan leiden tot fysieke of mentale klachten, zo ver dat je niet meer normaal kunt functioneren.

Symptomen van stress

Gelukkig geeft ons lichaam aan wanneer het tijd is om rustiger aan te doen, door het afgeven van verschillende signalen.

Negeer de volgende signalen niet, deze moeten bij jou alarmbellen laten rinkelen. Tijd om het rustiger aan te gaan doen, om te voorkomen dat je echt omvalt.

  • Slecht(er) slapen
  • Meer of juist minder gaan eten
  • Continue een moe gevoel hebben
  • Een onrustig of gejaagd gevoel hebben
  • Vergeetachtigheid (alles maar gaan opschrijven)
  • Verkeerde prioriteiten stellen

Wat kun je er aan doen?

Herken jij je in één of meer van deze punten, wil dat niet zeggen dat je overspannen bent of een burn-out hebt, het is een signaal dat het tijd is een stap terug te doen. Luister goed naar je lichaam en negeer de signalen niet. Bekijk jouw situatie eens van een afstand en stel jezelf de volgende vragen.stress

* Wat is er nou eigenlijk allemaal aan de hand?

* Hoe komt het dat ik mij zo gestresst voel?

* Welke invloed kan ik hierop uitoefenen?

* Ben ik nog wel bezig met de dingen die er toe doen?

Week van de werkstress

13 t/m 19 november is het de week van de werkstress. Veel organisaties besteden hier aandacht aan, om zo hun medewerkers zich bewust te maken van wat je allemaal kunt doen om werkstress te voorkomen.

De belangrijkste tip die ik jou wil meegeven:

doe het werk waar jij energie van krijgt

 

Het hebben van werkplezier verkleint de kans op werkstress aanzienlijk. En met de hoeveelheid tijd die we op ons werk doorbrengen, wil je jouw werk toch met name met plezier en enthousiasme doen? Ben je dat gevoel al langere tijd kwijt, ik help jou met plezier en enthousiasme dat gevoel weer terug te krijgen. Voor contact klik hier.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *